The strange case of Fox News, Trump and the death of young Democrat Seth Rich

The revelation that Fox News made contact with the White House over a false and malicious story could spell trouble for the network – and the president

By Ed Pilkington | The Guardian | Monday 7 August 2017 01.09 EDT

In the early hours of Sunday 10 July 2016, Seth Rich, a 27-year-old digital campaigner with the Democratic National Committee, was walking home after a long night at his favorite Washington sports bar, Lou’s City. He was in no hurry, chatting for more than two hours on the phone to his girlfriend. At 4.19 am, he told her he was almost at his door and had to go.

Seconds later, gunshots rang out. A minute after that, police arrived to find Rich lying on the ground just a block from his apartment, still alive but fading fast, with two bullet wounds in his back. He died in hospital a few hours later.

It was the tragic end to the life of a popular man with strawberry blond hair and a taste for wearing stars and stripes shirts on the Fourth of July. But it was only the beginning of an even more tragic afterlife: the ruthless exploitation of his death for political purposes by the hard right, from Fox News, Breitbart, and Roger Stone to Newt Gingrich, along with Julian Assange of WikiLeaks and the farther flung reaches of the internet.

Last week, the conspiracy theory that conservatives draped around Rich’s lifeless neck – that he was the source of the hacked DNC emails released by WikiLeaks at the height of the 2016 presidential race, and not Russia, as US intelligence insists – was revealed to have received a boost from the highest quarter. The former White House press secretary Sean Spicer, and allegedly even Donald Trump himself, were revealed to have been given advance notice of a sensational Fox News story that blamed Rich for the hack, and implied he had been murdered by Clinton acolytes as payback.

The only problem with the Fox story: it wasn’t true.

The blockbuster revelation that Fox News made pre-publication contact with the White House over a malicious and false story blaming a murdered young man for the DNC emails spells potential trouble for both parties. For Fox News, it revives the charge made over many years that its owner, Rupert Murdoch, is prepared to be cavalier with journalistic ethics if it suits his political or corporate interests.

It has also resurfaced memories of the phone-hacking of missing schoolgirl Milly Dowler by the News of the World, Murdoch’s UK tabloid flagship that was closed in the wake of the scandal. The allegations are toxic at a time when 21st Century Fox is awaiting the British government’s decision on its £11.7bn ($15.3bn) takeover of satellite broadcaster Sky.

For Trump, the disclosures threaten to punch a hole in one of the central pillars of his presidency: his assault against the “fake news” of the mainstream media. Here he stands, charged with egging on Fox News to publish a fabricated story in order to draw public attention away from his own travails over Russia.

Douglas Wigdor, the New York-based lawyer behind the bombshell lawsuit from which this week’s revelations come, points to key evidence contained in the complaint involving Ed Butowsky, a Fox News contributor and wealthy Texan Republican donor. Butowsky had taken it upon himself to investigate the death of Rich, and much of the lawsuit deals with what he said in text messages and audio recordings about his dealings with the White House.




Sean Spicer had notice of discredited Fox News story on DNC aide’s death  | READ MORE


“Assuming that what Butowsky said was true, the president has been involved in creating fake news, and that would be very significant and troubling,” Wigdor told the Guardian. “You have the US president helping the media to shape a narrative that wasn’t true – that’s reminiscent of Soviet-type state control of the media.”

At the heart of the case is the 16 May article published by Fox News under the headline: “Seth Rich, slain DNC staffer, had contact with WikiLeaks”. By that time the Rich conspiracy was flying high on the internet, fueled in no small part by the teasing innuendos of Assange, who for his own perhaps Clinton-hating reasons offered a $20,000 reward for information on the murder, and by the Republican dirty tricks-meister Roger Stone, who proclaimed without producing evidence that Rich had been killed on his way to meet the FBI.

But the Fox News article, which the broadcaster retracted a week later, took the conspiracy to a new level by claiming to have solid intelligence pointing to Rich as the source of the WikiLeaks DNC emails.

That intelligence purportedly came from a former Washington DC detective, Fox contributor Rod Wheeler. He has now turned against the network and is the plaintiff in Wigdor’s lawsuit. He alleges that quotes put in his mouth in the Fox News article were fabricated.

Two quotes in particular Wheeler alleges were entirely made up, both of them key to the article’s message. In them he claims to have knowledge of contact between Rich and WikiLeaks, and that Clinton associates blocked the inquiry into the young man’s murder.

After the lawsuit was lodged in a New York federal court on Tuesday, Fox News issued a defense in which it said “we have no evidence that Rod Wheeler was misquoted”. The Guardian invited Fox to turn that on its head: did they have any evidence that Wheeler had been correctly quoted?

The reply came swiftly: “Fox News has retained outside counsel on the matter. Given that this is pending litigation, there will be no further comment.”